På grön kvist...



Min stora sommarfavorit i trädgården är det vackra olivträdet!
De är oerhört vackra med sina skarpa grön/silverfärgade blad, dessutom är de lätta att handskas med, dvs de kräver inte så mycket vatten eller omsorg...

På vintern får de bo på en sval men ljus plats & behöver bara vattnas lite då & då.

På våren tar jag fram dem igen & klipper av trötta & spretande kvistar & pytsar i lite näring när jag vattnar.
Vill man vara extra snäll mot sin oliv kan man även använda blomsprutan & duscha den lite lätt då & då...

Efter några veckor med värmande vårsol & en vitaminkick i blomvattnet brukar de skjuta nya, fräscha skott...



Det naturliga klimatet för olivträd är torrt & varmt under sommarhalvåret, och på vintern byts värmen mot regn/blåst och temperaturer på +5/+10 grader!

Olivträd trivs bäst i sandblandad jord, plantera aldrig ett olivträd i vanlig så/blomjord, då trivs inte rötterna!

Efter vinterförvaring kan man behöva beskära sitt olivträd ganska kraftigt. Det kan se brutalt ut att klippa ur grenarna, men på sikt ger det ett friskare träd.
Det är inte heller helt ovanligt att oliven tappar delar av sitt bladverk under vinterförvaringen, det kan bero på hög temperatur, för dåligt ljus eller låg luftfuktighet.

Olivträd ger mig en skön medelhanskänsla & jag minns stekande sol & salta stänk från i somras...
...nu väntar snart en ny sommar, bara några månader bort...

Viva la Oliva!!


Kommentarer
Postat av: Annika - drömmen om 11 barn

Tack för din åsikt kring vilken profilbild jag ska ha... jag har fortfarande inte bestämt mig dock. Funderar på o se om man inte kan lösa så att man kan ha båda på nåt snyggt sätt haha. Annars kanske jag knäpper en ny bild under morgondagen :D

2012-03-18 @ 02:13:07
URL: http://nilssonpettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0